Kauppakeskus Redissä on käytössä L&T:n ratkaisut, jotka säästävät energiaa olosuhteista tinkimättä
Kauppakeskus Redi on erittäin monimuotoinen kiinteistö, jossa liikkeet, palvelut, asuminen ja liikenne yhdistyvät ennennäkemättömällä tavalla. Kiinteistö on kooltaan merkittävä, bruttoalan ollessa yhteensä yli 110 000 m2. Kauppakeskus Redissä otettiin käyttöön L&T:n energiapalvelut vuoden 2024 alussa.
Redissä käytössä on L&T Smartti energianhallintajärjestelmä, jonka avulla tähdätään yhdessä sovittujen olosuhdetavoitteiden saavuttamiseen sekä energiankulutuksen pienentämiseen.
Kauppakeskus Redissä on pyritty L&T:n energiapalveluiden avulla vastaamaan olosuhdehaasteisiin, joita isossa kauppakeskusympäristössä muodostuu. Energiasäästöjä ei kuitenkaan tehdä olosuhteiden kustannuksella, vaan optimoinneissa noudatetaan S2-olosuhdeluokitusta ja käytössä on myös L&T:n toimittamia IoT-antureita, joilla mitataan muun muassa lämpötilaa.
L&T energiatehokkuusasiantuntija Niko Reinikka kehuu yhteistyötä Redin kanssa.
”Poikkeuksellisen hyvin toimiva yhteispeli muiden kiinteistön ylläpidosta vastaavien toimijoiden kanssa on ollut iso osa saaduista onnistumisista Redissä. Kiinteistönhoito kohteessa reagoi aktiivisesti L&T:n pyyntöihin ja huomioihin sekä toimii paikan päällä silmäpareina, jonka avulla saadaan tuplavarmistettua hyvät olosuhteet”, toteaa Reinikka.
”Redissä on kokeiltu aikaisemmin kahta eri kiinteistön energian optimointitoimijaa ja -järjestelmää ilman merkittäviä tuloksia. L&T:n Smartti automaatiolla saadut tulokset ovat olleet erinomaisia ja L&T on onnistunut lunastamaan lupauksensa. Yhteistyö on ollut läpi projektin sujuvaa”, kauppakeskus Redin kiinteistöpäällikkö Jukka Parkatti kertoo.
Energiaratkaisuja on käytössä myös Redin Food Portissa. Energiaintensiivisessä ravintolamaailmassa kulutuksen seuraaminen ja säästötoimenpiteiden kohdistaminen oikeisiin paikkoihin on ollut mahdollista Smartin analytiikkadatan avulla.
“Kauppakeskusympäristö, jossa on monen eri alan toimijoita tuo olosuhdehallintaan ja energiatehokkuuden ylläpitämiseen omat haasteensa, joka tekee työstä äärimmäisen mielenkiintoista ja haasteellista. Työskentely Redin henkilökunnan ja sidosryhmien kanssa on antoisaa ja uskon että tulevaisuudessa yhteistyömme vain syvenee”, Reinikka sanoo.
”Säästöt kulutuksessa ovat olleet luonnollisesti merkittäviä myös euroissa. Hankkeesta hyötyvät ympäristön lisäksi näin ollen myös meidän omistajat ja Redin vuokralaiset”, toteaa kauppakeskusjohtaja Mika Mustasilta.
Julkaistu 29.5.
