Hyppää sisältöön

Redi mielii jätehuollon huipulle – kierrättäminen on kestävää ja kannattavaa

Kauppakeskus Redin kiinteistöpäällikkö Jukka Parkatilla on selkeä tavoite. Hän haluaa parantaa kauppakeskuksen kierrätysastetta niin pitkälle kuin mahdollista. Redi ei ole mikä tahansa jätehuollon asiakas. Kokonaisuus pitää sisällään lukuisia ravintoloita, kauppoja ja palveluita vaateliikkeistä autovuokraamoon ja elokuvateatteriin. Jätteitä syntyy valtava määrä laidasta laitaan. ”Sillä, kuinka hyvin kauppakeskuksen jäte kierrätetään, on kaupunkiympäristön ekologisuuden kannalta myös aidosti merkitystä”, Parkatti sanoo.

Nykyisessä maapallon tilanteessa ei Jukka Parkatin mielestä ole muita vaihtoehtoja kuin kehittää kierrätystä mahdollisimman pitkälle. ”Kaikki muu paitsi polttojätehän on raaka-ainetta jollekin uudelle. On väärin olla sitoutumatta tavoitteisiin, jotka ovat asiantuntijoiden avulla mahdollisia.” Redissä jätemäärä pelkästään vuoden 2022 ensimmäisen puoliskon aikana oli noin 420 000 kiloa. Tämä asettaa myös lajittelulle haasteensa.

Yhteistyö Lassila & Tikanojan kanssa alkoi lokakuussa 2021. L&T:n ympäristömanageri Jesse Talasjoki käy säännöllisesti Redin eri liikkeissä kertomassa ja neuvomassa, miten jätehuoltoa kannattaa hoitaa. ”Yhdessä asiakkaan kanssa myös kehitämme lajittelua ja kierrätystä. Riippuu paljon myös asiakkaan toiveista ja ideoista, millaisia asioita viemme eteenpäin”, Lassila & Tikanojan Talasjoki kertoo.

”On vapauttavaa ulkoistaa nämä asiat asiantuntijoille ja saada omat resurssit parempaan käyttöön. Jos tekisin kaiken tämän itse, veisi se muulta työltä valtavasti aikaa. Yhdessä mietimme, miten voisimme tehdä asioita paremmin, nostatamme henkeä ja informoimme toisiamme. Luotettava tiimi ympärillä on kaikki kaikessa”, Parkatti kertoo.

Biojätettyä syntyy paljon

Kauppakeskuksena Redi sijoittuu kierrätysasteeltaan Suomen parhaisiin. Kierrätysaste Redissä oli varsin hyvä jo ennen ympäristömanageripalveluiden käyttöönottoa. Parkatti kumppaneineen halusi kuitenkin nostaa kierrätysastetta pikaisesti entisestään. Kun yhteistyö alkoi, Redin kierrätysaste oli noin 64 %. Tällä hetkellä, syksyllä 2022, hätyytellään jo 70 % rajapyykkiä. Työ kierrätysasteen parantamiseksi jatkuu.

Suuri muutos Redissä oli aloittaa energiajakeen kerääminen jätepuristimeen aikaisemman sekajätteen sijasta. Toinen suuri asia oli saada kaikkiin ravintoloihin biojätteen keräys erikseen. Jos pahvi, muovi ja biojätteet kierrätetään oikein, sekajätettä ei pitäisi juurikaan syntyä.

”Energiajakeen kerääminen on huomattavasti ympäristöystävällisempää ja kiinteistölle kustannustehokkaampaa, kun lämpö ja energia pystytään edelleen hyödyntämään. Myös biojätteen keräyksellä ravintoloissa on suuri merkitys”, Parkatti sanoo.

Kierrätyksen opastaminen on jatkuvaa rummutusta

Mikä kierrätysasteen parantamisessa on ollut kaikkein haastavinta? ”Rummutamme vuokralaisille jatkuvasti kierrätysohjeista. Haastavaksi työn tekee se, että kolmannes työntekijöistä vaihtuu vuoden aikana. Vaikka opettaisimme heitä kädestä pitäen tekemään asiat oikein, tieto ei välttämättä siirry uusille työntekijöille”, Parkatti kertoo.

Ennen työn alkamista Talasjoki kumppaneineen kiersi läpi kaikki Redin vuokralaiset lähtötason selvittämiseksi. Samalla vuokralaiset saivat tiedon jätehuollon kehittämisen uusista toimista. Edelleen Talasjoki kiertää Redissä muutaman kerran kuukaudessa neuvomassa vuokralaisia ja tarkistamassa tuoreet kuulumiset lajittelun näkökulmasta.

Redin huoltopihalla sijaitsee kierrätyskompleksi, jossa työskentelee puolipäiväisesti paikat kunnossa pitävä laiturimies.

Artikkeli on alunperin julkaistu Lassila & Tikanojan sivustolla, täällä.