Tuska-yleisö hamstrasi laastaria, salaattia ja olutta 

Tuska-yleisö hamstrasi laastaria, salaattia ja olutta

REDIn kävijämäärä +91 %

Pohjoismaiden suurimman metallifestivaalin Tuskan ja kauppakeskus REDIn ennennäkemätön yhteistyö siivitti osapuolet hurjiin kävijälukemiin.

Tuska teki viime kesänä historiaa siirtämällä ensimmäisenä suomalaisena festivaalina sisäänkäyntinsä kauppakeskukseen. Suvilahden tapahtuma-alueen kylkeen kohonnut REDI otti hevarit avosylin vastaan, ja kauppakeskuksen kävijämäärä nousi 91 % tavallisesta kesäkuun viikonlopusta. Myös Tuska juhli yleisöennätystä 43 000 kävijällään.

Tuska-viikonloppuna REDIssä paukuteltiin esimerkiksi oluen myyntiennätyksiä. K-Supermarket Redi nousi ketjunsa kärkeen yli 25 000 litran olutmyynneillään. Tavallisesti kaupan 20 myydyimmän tuotteen joukkoon ei mahdu ainuttakaan alkoholituotetta, mutta festivaalin aikana niitä kipusi kärkeen seitsemän. Myös useat tupakkatuotteet loppuivat kesken.

Panimomyynnin lisäksi myös salaattibaarin myynti kaksinkertaistui. Ruokatuotteiden ja nautintoaineiden ohella myyntihiteiksi nousivat aurinkorasva ja laastarit, joiden myynti kasvoi yli 50 %.

”Tuska-kävijän ravintoympyrä näyttäisi muodostuvan kaljasta, tupakasta ja salaatista. Hevariahan pukee mustan lisäksi vain kalmanvalkeus, joten aurinkovoiteesta on iso apu, ja laastareilla paikkaillaan akuutit pittiruhjeet ja niittivyön hankaumat”, myhäilee Tuskan festivaalijohtaja Eeka Mäkynen.

”Vaikka kaljaa juodaan tosissaan, niin järjestyshäiriötä Tuskassa on tasan nolla”.

Tänä kesänä REDIin siirtyy jopa Tuskan lipuntarkastus

Tuskan teettämän Sponsor Insightin kävijäkyselyn mukaan 79 % festivaalivieraista saapui vuonna 2019 tapahtumaan REDIn kautta. Kyselyn mukaan 64 % koki uuden reitin parantavan festivaalialueen saavutettavuutta ja 95 % koki julkisen liikenteen yhteydet hyväksi tai erittäin hyväksi.

Tuska-festivaalia juhlitaan Suvilahdessa 26.–28.6.2020, ja lipunmyynti muun muassa Faith No Moren ja Kornin tähdittämälle festivaalille on käynnistynyt erittäin vilkkaasti. REDI toimii taas porttina Tuskaan, ja tällä kertaa kauppakeskuksesta löytyvät ihan kaikki porttitoiminnot lipunmyynnistä lipuntarkastukseen ja rannekkeenvaihtoon asti. Suvilahden festivaalialueelle ei siis erikseen enää jonoteta, vaan porteista kävellään suoraan REDIssä vaihdettu ranneke kädessä sisään.

Tuskaisasta tunnelmasta pääsee nauttimaan jo ennen festivaalia, kun Tuska tuo taas pop-upinsa REDIin maaliskuun lopussa. Myös REDIn vuokralaisten kanssa on tarkoitus tehdä syvempää yhteistyötä, ja toiveena onkin synnyttää kokonaan uusia palvelukonsepteja.

”Festariväki on synkästä musiikkimaustaan huolimatta iloinen ja odotettu porukka REDIssä. Tuska onkin Suomen ensimmäinen festari, jossa metrolla pääsee suoraan portille asti ja vieraille on tarjolla kaikki kuviteltavissa olevat palvelut”, kauppakeskusjohtaja Aleksi Salminen kertoo.

Lisätiedot:

Tuska, festivaalijohtaja Eeka Mäkynen, p. 050 344 4789, eeka@fme.fi
Kauppakeskus REDI, kauppakeskusjohtaja Aleksi Salminen, aleksi.salminen@redi.fi

Tuska-yleisö hamstrasi laastaria, salaattia ja olutta