Tulevaisuuden kauppakeskus on rohkeasti erilainen

Maailma muuttuu ja niin muuttuvat kauppakeskuksetkin. Muutoksessa tärkeintä on asiakkaiden kuunteleminen tarkalla korvalla sekä halu vastata heidän tarpeisiinsa ja toiveisiinsa. Kysyimme Kauppakeskusyhdistysten toiminnanjohtaja Johanna Aholta, millainen on tulevaisuuden kauppakeskus.

Vaatteet, elektroniikan, ruokaostokset ja ravintolaillalliset voi tilata nykyään verkossa suoraan kotiovelle. Uusimmat elokuvat löytyvät suoratoistopalveluista ja joogaohjaajankin saa netin kautta omaan olohuoneeseensa. Esimerkiksi näistä syistä kauppakeskuksien ajan on povattu joissain ennusteissa olevan lopullisesti ohi.

Tällaiset puheet Kauppakeskusyhdistyksen toiminnanjohtaja Johanna Aho haluaa torpata heti alkuunsa.

  • Puheet kauppakeskusten kuolemasta ovat ehdottomasti liioiteltuja. Ihmisillä on tulevaisuudessakin tarve kokoontua ja tavata toisiaan, Aho kertoo.

Numerotkaan eivät tue väitettä kauppakeskusten suosion hiipumisesta. Kauppakeskusten määrän lisäksi viime vuonna kasvoivat kävijämäärät, liiketilojen vuokraukset sekä kauppakeskusten myyntiosuus kaikesta vähittäistavarakaupasta.

Pelkät ostokset eivät enää riitä

REDI valmistuu Kalasatamaan syksyllä 2018. Siitä tulee lähes kaksi kertaa SRV:n edellistä kantakaupungin kauppakeskushanketta, Kamppia, suurempi.

Suuremmat tilat mahdollistavat myös aiempaa suuremmat suunnitelmat. Kauppakeskusta kuvaavampi nimi REDIlle onkin kauppa- ja elämyskeskus. Tämä on tulevaisuuden kauppakeskusten yleinen trendi, sillä kauppakeskuskävijöille ei enää riitä pelkkä ostosten tekeminen.

  • Perinteinen myymälätila vähenee ja vapaa-ajanvietolle annetaan enemmän tilaa ja mahdollisuuksia, Aho kerto.

Sama ajatus käy ilmi tänä syksynä julkaistusta kauppakeskusbarometristä.

  • Uusi houkuttaa, vanha ja väsynyt ei houkuta, tiivistää eräs barometriin vastanneista.

REDI on uusien elämysten edelläkävijä. Syksyllä 2018 Suomen elokuvatarjontaa monipuolistaa uusi Cinamon-elokuvateatteriketju. Lisäksi asiakkaiden on mahdollista kokeilla lentotaitojaan vapaapudotussimulaattorissa, testata kuntoaan kiipeilyseinällä tai tutustua virtuaalitodellisuuteen multi-D-elokuvien parissa.

Asiakas on ykkönen

Kauppakeskuksen pitää ehdottomasti olla helposti asiakkaiden saavutettavissa. REDI on erinomaisten yhteyksien päässä ja vilkkaiden liikennereittien varrella.

  • Uudet kauppakeskukset eivät suoranaisesti kilpaile vanhojen kanssa. Niiden tilankäyttö on niin erilaista ja ne myös houkuttelevat eri kuluttajaryhmiä. Tämä ei tietenkään poista sitä, että jokaisen kauppakeskuksen täytyy tehdä jatkuvasti työtä asiakkaiden luottamuksen saavuttamiseksi, Aho pohtii.

Kauppakeskusten tärkein tehtävä onkin houkutella asiakkaansa tekemään ostoksia ja viihtymään uudestaan ja uudestaan. Asiakkaiden toiveet ja vaatimukset ovat kasvaneet samaa tahtia tarjonnan kanssa.

  • REDInkin kohdalla ensimmäiset viikot ovat täynnä vilinää, kun ihmiset läheltä ja kaukaa tulevat katsomaan uutta kauppakeskusta. Varsinainen työ alkaa vasta alkuhuuman jälkeen, Aho sanoo.

Asiakkaiden toiveita tulee siis kuunnella tarkalla korvalla.

  • Asiakkaiden eteen täytyy olla valmis tekemään paljon työtä, mitään hokkuspokkus-konsteja tähän ei ole olemassa, Aho toteaa.

Lähteet:
http://www.kauppakeskusyhdistys.fi/toimialajamarkkinat/

http://www.kauppakeskusyhdistys.fi/attachements/2017-04-06T08-12-3186.pdf