Perheenisän ruoanlaittoharrastuksesta syntynyt NoXor myy keittiövälineitä kokkailijoille, joille kelpaa vain paras

Hyvä pata kestää isältä pojanpojalle, ja maailman parhaat keittiöveitset ovat elinikäinen investointi. Laatu kestää ja palvelee parhaimmillaan useaa sukupolvea, ja rakkaiden perintöastioiden ympärille kietoutuu kokonaisia sukutarinoita. Mitä olisikaan voinut kertoa elämästään se tiensä päähän porissut 300-vuotias rautapata, jolle käyttäjä etsi joulun alla arvoistaan seuraajaa NoXorista?

Eero Saine kättelee aurinkoisesti pop up -outletissa Espoossa. Kyseessä on kodin käyttötavaran maahantuontiin ja tukkumyyntiin erikoistuneen NoXorin uusi aluevaltaus. Ensimmäinen täyden konseptin NoXor Shop aukeaa Eeron johdolla REDIin, ja suunnitelmat ovat hyvällä mallilla.

NoXor on Eeron isän Aarno Saineen vuonna 1997 perustama perheyritys, jonka idea on alusta asti ollut tuoda Suomeen maailman laadukkaimpien brändien keittiö- ja kodinkäyttötavaroita. Yrityksen edustamia tuotteita ovat mm. belgialaisen BergHOFFin padat ja kattilat, ranskalaisen Evercutin uuden sukupolven huippuveitset ja 1700-luvulta asti toimineen ruotsalaisen Orreforsin keittiövälineet. Laadukkaat keittiötarvikkeet ovat kysyttyjä myös liikelahjoina.

Tuotteet ovat niin tyylikkäitä, ettei niitä malttaisi piilottaa keittiön kaappeihin. ”Käyttöön ne on tarkoitettu, ja kovaan sellaiseen”, rohkaisevat Eero ja Aarno, jotka luottavat omissa keittiöissään NoXorin aarteisiin.

Isältä pojalle

Aarno tunnustautuu kovaksi ruoanlaittajaksi, jolle laadukkaat välineet ovat herkullisen aterian lähtökohta. NoXor pyöri pitkään Aarnon harrastuksena päätyön ohessa, mutta sitten vastavalmistunut Eero ilmoitti olevansa halukas viemään yritystä eteenpäin. Aarno luottaa REDIn myymälän mielellään seuraavan sukupolven käsiin, sillä Eeron kova into ja hyvät ideat ovat kantaneet hedelmää.

”Kokit ostavat veitsensä yleensä itse, ja ovat hyvin merkkiuskollisia. Pohdiskelin, miten saisimme avattua Evercutille markkinoita Suomessa, ja keksin soittaa kokkikouluihin. Myin sinne kymmeniä huippuveitsiämme opiskelijoille”, Eero kertoo.

Eero kuvailee REDIssä nähtävää shop-konseptia uniikiksi, moderniksi ja korkeaa laatua henkiväksi. Hyvä asiakaspalvelu on hänelle sydämen asia, ja tuotteisiin liittyvien omakohtaisten kokemusten kautta on helppo suositella asiakkaalle juuri sitä oikeaa välinettä elinikäiseksi luottokaveriksi keittiöön.

Perheen keittiöveitset valitsee yleensä mies

Miehet viihtyvät keittiössä yhtä lailla kuin naisetkin, jos tarkastelee NoXorin asiakaskuntaa. Intohimoisesti ruoanlaittoon suhtautuvia miehiä yhdistää Aarnon mukaan usein halu panostaa välineiden laatuun. Siinä missä värikkäät design-kattilat olivat viime vuoden hitti kaikkien asiakasryhmien kesken, kahden tuotteen kohdalla mies- ja naiskokkailijoiden välillä on merkittävä ero: ”Miehet ostavat perheen keittiöveitset, naiset padan”, Eero nauraa.

Eero ja Aarno uskovat, että keittiövälineisiin erikoistunut liike löytää laatutietoisen asiakaskunnan myös REDIstä.

”REDI on erinomainen paikka kaltaisellemme erikoisliikkeelle. 30 vuoden kokemuksella kaupan eri aloilta voin sanoa, että REDI on uuden ajan kauppakeskus, jolla on mittava potentiaali. Meidän lisäksemme sinne uskaltautuu iso joukko muita ennennäkemättömiä liikkeitä, mikä kertoo yrittäjyyteen ja uusiin kokeiluihin rohkaisevasta ilmapiiristä”, Aarno kiittelee.

Jospa vielä vuonna 2318 on jollain suvulla padan lisäksi elossa tarina siitä hetkestä, kun esivanhemmat investoivat REDIn avajaisissa BergHOFFin klassikkomalliin?

3 x Miksi REDI

1. Kiinnostava paikka erikoisliikkeille
2. Kehittyvä alue, hyvät yhteydet
3. Ostovoimaista asiakaskuntaa lähiympäristössä