Halonen tuntee suomalaisen pukeutujan

Samalla kun suomalaiset nautiskelevat kesäauringon viimeisistä rippeistä, muodin ammattilaiset suuntaavat jo katseensa ensi vuoden syysmuotiin. Eri puolilla maailmaa järjestetään parhaillaan kangasmessuja, joilta myös kotimainen muoti- ja perheyritys Halonen valitsee parhaat materiaalit omien mallistojensa tekoon. Toimitusjohtaja Pekka Halonen hymyilee salamyhkäisesti kysyttäessä millaista muotia tullaan näkemään REDIin syksyllä 2018 avattavassa uudessa myymälässä.

Kotimaisena ja yksityisenä pysynyt Halonen on poikkeus muotimaailmassa, jota pyörittävät kansainväliset ketjut. Pekan isän Kalle Halosen perustaman ensimmäisen myymälän avaamisesta on jo 85 vuotta, mutta sama menestysresepti puree yhä. ”Henkilökohtainen asiakaspalvelu on toimintamme kulmakivi. Kuuntelemme asiakasta ja vastaamme tarpeisiin”, kuvailee Pekka, joka aloitti työt perheyrityksessä jo koulupoikana.

Erityisesti juhlapukeutumisessa Halonen on saavuttanut suomalaisten luottamuksen. ”Tunnemme suomalaiset ja heidän mieltymyksensä. Nyt esimerkiksi kysytään aiempaa enemmän italialaistyyppisiä, kapealinjaisia miesten pukuja. Olemme valinneet tuotemerkit suomalaiselle kuluttajalle ajatellen laatutasoa, istuvuutta ja hinta-laatu-suhdetta”, Pekka kertoo

Ja kun suomalainen löytää lempivaatteen, se käytetään puhki asti. Suomalaiset käyttävät uusiin vaatteisiin rahaa toiseksi vähiten Euroopassa, vaikka meillä on neljä vuodenaikaa.

REDIn myymälän valikoima suunnitellaan työssäkäyvää perhettä ajatellen

REDI houkutteli Halosta sijaintina siksi, että ympärillä on paljon asutusta. Pekka on REDIn keskeisestä sijainnista innoissaan, ja povaa hyvää kysyntää laadukkaalle nuorisopukeutumiselle. Suuren ja avaran 2000 neliön myymälän pääkohderyhmä on työssäkäyvät perheet, joille on erinomaisen asiakaspalvelun lisäksi tarjolla suuri valikoima muodin kansainvälisiä merkkituotteita.

Halosella on Suomessa 19 myymälää, joissa kaikissa on naisten ja miesten vaatteiden ja asusteiden lisäksi laaja kenkäosasto. Suurimmassa osassa myymälöitä on myös osasto lapsille. ZIP-osastot on suunniteltu nuorille ja nuorekkaille kuluttajille, ja Sport-osastoilla myydään tuotteita liikuntaan ja retkeilyyn.

Vaikka farkkuihin pukeutuu koko Suomi, pitkän linjan muotiammattilaisen mukaan suomalaisten pukeutumisessa on havaittavissa maantieteellisiä eroja. ”Helsingissä menevät kaupaksi niin klassikot kuin rohkeammatkin uutuudet”, Pekka kuvailee.

Fyysinen myymälä peittoaa verkkokaupat henkilökohtaisella palvelulla

Laatu pitää edelleen pintansa, mutta Halosen asiakkaiden pukeutuminen on vuosien varrella muuttunut vapaamuotoisemmaksi. ”Kravatin sijaan mies voi yhdistää puvun takkiin tyylikkään taskuliinan, ja jakun tai bleiserin kanssa puetaan farkut”, Pekka kertoo. Myös materiaalit ovat kehittyneet, ja olo on mukavampi niin arjessa kuin juhlassa, kun päällä on joustavia materiaaleja. Erilaiset likaa ja kosteutta hylkivät pinnat lisäävät käyttömukavuutta ja helpottavat vaatteiden hoitoa.

Halonen on avaamassa pian muodin verkkokaupan. Toimitusjohtaja ei usko sen vievän asiakkaita myymälästä, mutta verkko tulee korostamaan fyysisestä myymälästä haettavaa palvelua. Ja vaatteiden näkeminen ja kokeilu on tärkeä osa ostamisen nautintoa.

”Jos itse olen valitsemassa esimerkiksi kravattia, haluan nimenomaan vertailla miltä eri vaihtoehtojen silkkipinta tuntuu.”

REDIssä Halosen laadukkaista tuotteista ja suuresta valikoimasta päästään nauttimaan heti kauppakeskuksen avauduttua syksyllä 2018.