Gigantti Phonehousen huippumyyjät tietävät kaiken älypuhelimista ja palvelevat pian REDIssä

Ihmisen arki kietoutuu nykyisin älypuhelimen ympärille. Yhteydenpidon lisäksi erilaiset sovellukset mahdollistavat mm. maksamisen, pelaamisen, navigoinnin ja jopa unen laadun mittaamisen. Ilman kännykkää on oikeastaan vähän hukassa: pieni litteä kaveri on arjen apu, itseilmaisun väline ja liikkuvan elämän mahdollistaja. Siksi on varsin loogista, että Gigantin uusi myymäläkonsepti keskittyy älypuhelimiin ja niiden oheistarvikkeisiin – sekä erinomaiseen palveluun.

Ruotsissa ja Norjassa Phonehouse on kasvanut jo yli sadan myymälän laajuiseksi, ja Suomi seuraa perästä. ”Tavoitteemme on laajentua ensi vuonna suurimpien kaupunkien keskustoihin ja kauppakeskuksiin”, kertoo Gigantti Phonehousea luotsaava Toni Kekola.

Myymälän keskeinen sijainti on Kekolan mukaan tärkeää monille. Siksi Suomen toinen Phonehouse avataankin pääkallopaikalle REDIin.

”Puhelinten hintakilpailu on Suomessa niin kovaa, että asiakkaat voivat valita ostopaikan sijainnin perusteella. Haluamme olla siellä missä asiakkaatkin. Lisäksi meille on henkisesti tärkeää olla mukana kiinnostavan uuden kauppakeskuksen avauksessa.”

Spontaani palvelutesti

Phonehouse on kooltaan huomattavasti perinteisiä Gigantteja pienempi. Silti sieltä löytyy kaikki, mitä älypuhelimen käyttäjä tarvitsee: tuotevalikoimasta löytyy puhelinten lisäksi muita liikkuvaan ja aktiiviseen elämäntapaan liittyviä tuotteita, kuten äly- ja urheilukelloja, kuulokkeita, pieniä kaiuttimia, tabletteja ja liittymiä.

Phonehousen myyjät ovat koulutettuja puhelinasiantuntijoita, ja myymälässä on kiinnitetty huomiota asioinnin helppouteen ja nopeuteen. ”Haluamme palvella henkilökohtaisesti. Asiakasta ei juoksuteta tiskiltä toiselle, vaan myyjät ovat reilusti esillä ja sama henkilö hoitaa niin palvelun, noudon varastosta kuin maksutapahtuman.”

Phonehousen palvelualttius pääsee haastattelureissulla spontaaniin testiin, kun lahjakas toimittaja pudottaa puhelimensa myymälän lattialle. Luuri on onnekas ja säilyy ehjänä, mutta apua tarvitaan silti: myyjä Aki Tulimäki tarttuu toimeen ja suosittelee sekä suojalasia että suojakuorta. Glitteriä, nahkaa, hassunhauskoja eläinkuvioita vai minimaalista ja läpinäkyvää? Valikoima on liikkeen kompaktiin kokoon nähden hämmentävän laaja. Kahdessa minuutissa Tulimäki panssaroi puhelimen, ja laitteen odotettu elinikä sai jatkoa rähmäkäpäläisen omistajansa kourissa. Täydet viisi tähteä!

Puhelin leasing-sopimuksella?

Suomessa myydään vuosittain 2,5 miljoonaa matkapuhelinta, joista noin joka viides ostetaan Gigantista. Kekolan mukaan luvut sisältävät myös turistit, joita puhelinten kuluttajaystävällinen hinnoittelu houkuttelee.

”Teettämämme tutkimuksen mukaan noin joka kolmas suomalainen haluaisi vaihtaa puhelimensa uuteen joka toinen vuosi tai useammin, mikäli siihen olisi mahdollisuus”, Kekola kertoo.

Vastauksena tähän Gigantti lanseerasi toukokuussa uuden tavan hankkia elektroniikkaa. RENEW IT -palvelulla asiakkaalla on mahdollisuus ostaa kodinelektroniikkaa edullisella kuukausimaksulla niin, että laitteen voi palauttaa Giganttiin ja vaihtaa uuteen malliin jopa kerran vuodessa. Kyseessä on siis eräänlainen kodinelektroniikan leasing-palvelu, joka tulee tarjolle myös REDIin.

Oheistarvikkeiden maailma älypuhelinten ympärillä laajenee

Kekola, jos kuka, tuntee suomalaiset puhelinmarkkinat. Hän on pitkän linjan giganttilainen, ja aloitti myyjänä Tampereen Kalevassa 2000-luvun alussa. Myöhemmin hän toimi puhelinpuolen myyntijohtajana ja on myös mies Gigantin urheiluun ja liikkumiseen tarkoitettujen tuotteiden takana. Epäilijät eivät uskoneet sykemittareiden, aktiivisuusrannekkeiden ja sporttikellojen menestyvän urheilukaupan ulkopuolella, mutta Kekola osoitti luulot vääriksi.

”Sporttikellot ovat nykyisin käytännössä älykelloja ja ne ovat yhteydessä puhelimiin ja tabletteihin, joten on luonnollista myydä niitä samassa paikassa. Myymme Giganteissa kymmeniätuhansia sporttikelloja vuodessa.”

3 x puhelin lomakuntoon

  1. Suojakuori
  2. Kuulokkeet
  3. Matkalaturi + kannettava varavirtalähde

 

Aki Tulimäki (vas.), Joonas Siekkinen ja Toni Kekola Suomen ensimmäisessä Phonehouse-myymälässä Helsingissä.