Fiksu Kalasatama: tunti lisää jokaiseen päivään

Kalasatamasta rakentuu Helsingin fiksuin kaupunginosa, jossa hyvä kaupunkisuunnittelu ja uudet digitaaliset palvelut auttavat asukkaita hallitsemaan paremmin ajankäyttöään. Ekologista ajattelua edustaa muun muassa älykäs jätehuoltojärjestelmä, jossa roskat kiitävät 70 kilometrin tuntinopeudella katujen alla.
Helsingin kaupunki haluaa tehdä Kalasatamasta älykkään kaupunkirakentamisen mallialueen. Tehtävästä vastaa Fiksu Kalasatama -hanke, jota pyörittää Forum Virium Helsinki yhdessä alueen asukkaiden, yritysten ja kaupungin virastojen kanssa. REDIä rakentava SRV on aktiivisesti hankkeessa mukana.

Fiksun Kalasataman kunnianhimoisena tavoitteena on säästää tunti asukkaiden päivästä auttamalla heitä hallitsemaan paremmin arjen askareitaan.

Veera Mustonen

Veera Mustonen

”Lähtökohtana on hyvä kaupunkisuunnittelu, jota uudet digitaaliset palvelut tukevat. Kalasatamassa asuinpaikan läheltä löytyy tulevaisuudessa kaikki: koulu, työpaikka ja harrastukset”, ohjelmapäällikkö Veera Mustonen Forum Virium Helsingistä kertoo.

Etätöitä ja sujuvaa liikkumista

Kaisa Eskola

Kaisa Eskola

”Työelämän muutokset johtavat väistämättä siihen, että etätyö ja yrittäjyys lisääntyvät. Älykkään kaupunginosan ratkaisuilla mahdollistetaan työn tekeminen kotona tai sopivassa työtilassa sen lähellä”, Fiksu Kalasatama -hankkeen viestintäpäällikkö Kaisa Eskola sanoo.

Yksi etätyöntekoa helpottava uutuus on tammikuussa aloitettu Joustotilat-hanke. Siinä testataan uudenlaista tapaa erilaisten tilojen joustavaan käyttöön. Tavoitteena on, että Kalasataman asukkaat voivat vuokrata Joustotilat-järjestelmästä kerhohuoneita, saunatiloja, yritysten vajaakäyttöisiä neuvotteluhuoneita tai vaikkapa tulevan koulun tiloja.

Myös liikkumisen sujuvuus vaikuttaa kalasatamalaisten ajankäyttöön. Yhdessä Sörnäistenniemen korttelissa kokeillaan parhaillaan yhteiskäyttöisiä sähköautoja. Teurastamolle saatiin puolestaan viime vuoden lopulla sähköautojen latauspiste joukkorahoituksen voimin. Ympäristöystävälliset sähköautot ovatkin hyvä esimerkki siitä, mitä asukkaat älykkäältä kaupunginosalta odottavat.

Nopeilla kokeiluilla palautetta asukkailta

Fiksu Kalasatama -hankkeessa etsitään uudenlaisia paikallisia palveluita ja testataan niitä asukkaiden kanssa aidossa kaupunkiympäristössä. Ensimmäiset nopeat kokeilut ovat olleet käynnissä keväästä lähtien ja ne liittyvät älykkääseen liikkumiseen, jätehuollon tehostamiseen, ruokahävikin vähentämiseen sekä paikallisten palveluiden yhteiskehittämiseen.

Kalasataman asukkaat pääsevät esimerkiksi vaikuttamaan kotikulmiensa siisteyteen. Älyroskiskokeilussa seurataan piha-alueiden jäteastioiden täyttöastetta reaaliaikaisesti. Jäteastioiden sisällä olevat sensorit kertovat, koska astiat pitää tyhjentää ja ilmoittavat mahdollisista käyttöhäiriöistä. Roskisten kyljessä on QR/NFC-tagit, joiden avulla asukkaat voivat antaa palautetta älypuhelimillaan. Tageja löytyy myös muun muassa katuvalaisimista ja leikkikalusteista.

Syksyllä käynnistyvät uudet kokeilut. KuntoKaverit ja Auntie Solutions ovat palveluita, jotka parantavat teknologiaa hyödyntäen kaupunkilaisten fyysistä ja henkistä hyvinvointia. Testivaiheen jälkeen palveluita voidaan mahdollisesti ottaa käyttöön Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksessa eli Tehykessä, joka nousee aivan REDIn viereen.

Älykästä jätehuoltoa ja sähkönjakelua

Kalasataman alueella on jo käytössä useita älykkäitä ratkaisuja. Esimerkiksi jätteet kulkevat maan alla katujen roska-autorumban sijaan. Asukkaat lajittelevat jätteensä sähköavaimella avattaviin jäteastioihin, joista maanalainen imuputkijärjestelmä kuljettaa ne 70 kilometrin tuntinopeudella jäteasemalle. Sieltä jätteet kuljetetaan keskitetysti pois.

Kalasataman IMU. Kuva: Anna-Mari Sandell Kalasataman IMU. Kuva: Anna-Mari Sandell

Kahdessa Kalasataman asuintalossa on puolestaan käytössä Helenin kodin etäohjauspalvelu Hima. Älypuhelimen kautta voi esimerkiksi tarkistaa, että hella on varmasti pois päältä.

Kalasataman HIMA. Kuva: Pia Mässeli Kalasataman HIMA. Kuva: Pia Mässeli

Fiksu Kalasatama ei ole ainoa älykaupunginosa maailmassa. Esimerkiksi Tukholmassa rakennetaan niin ikään meren äärelle Royal Seaport -nimistä aluetta.

”Tukholmassa on opittu, että älykaupungin parhaat ratkaisut jalkautuvat kahdessa vuodessa muualle kaupunkiin”, Kaisa Eskola kertoo.

Sama idea pätee Fiksuun Kalasatamaan: tarkoitus on, että hyviksi havaitut palvelut otetaan käyttöön myös muualla Helsingissä. Parhaassa tapauksessa uusista ratkaisuista syntyy vientituotteita maailmanmarkkinoita valloittamaan.

REDIssä koti laajenee oman asunnon seinien ulkopuolelle

Kalasataman maamerkiksi nousevan REDIn palvelujen suunnittelun tärkein lähtökohta on asukkaiden arjen sujuvoittaminen. Nyt ennakkomarkkinoinnissa olevan ja ensimmäisenä valmistuvan asuintorni Majakan suunnittelussa on otettu huomioon esimerkiksi etätyön vaatimukset ja tarve monikäyttöisille yhteistiloille.

REDIn palveluita suunnitellaan yhdessä tulevien asukkaiden kanssa Helsingin Suvilahdessa sijaitsevassa REDI Living Labissa, joka on paitsi esittelytila, myös nimensä mukaisesti koelaboratorio. Tulevat asukkaat ovat tämän kevään aikana osallistuneet kolmeen työpajaan, joissa pohdittiin yhteistilojen käyttötarpeita ja varustelua sekä aulapalvelun roolia asuintornin arjen sujuvuudessa. Kehitystyöhön on voinut osallistua myös digitaalisesti.

”REDIssä koti laajenee oman asunnon seinien ulkopuolelle, sillä asukkaiden käytössä on erilaisia ja muunneltavia yhteistiloja. Ensimmäisenä valmistuvan asuintorni Majakan koko 33. kerros on asukkaiden yhteistä klubitilaa, jossa voi päivisin esimerkiksi tehdä etätöitä. Näin etätyö muuttuu myös sosiaalisemmaksi, kun työskentelyn lomassa voi kohdata naapureitaan”, SRV:n hankekehityspäällikkö Arto Huuskonen kertoo.

Katso myös:
Fiksu Kalasatama
Fiksun Kalasataman nopeiden kokeilujen ohjelma

REDI.fi:
Tornitalojen arki voi muistuttaa hotellilomaa
Ole kuin kotonasi REDIn yhteistiloissa