Donitsin ja kahvin pyhä liitto

Ennen kuin antaudumme Arnoldsin ikonisten Original-donitsien vietäväksi, aloitamme lyhyellä johdannolla donitsien historiaan.

Ensimmäinen maininta donitseista löytyy englantilaisesta keittokirjasta vuodelta 1803. Rinkulaisen muodon Yhdysvalloissa saaneen herkun alkuperä on kuitenkin Tanskassa, josta resepti kulkeutui Atlantin yli varhaisten siirtolaisten mukana. Kuorrutettu donitsi tuli suomalaisille tutuksi amerikkalaisista tv-sarjoista, joissa se maistui erityisesti makean persoille poliiseille.

Jussi Laurila tajusi kahvin ja donitsin lyömättömän liiton potentiaalin vaihto-oppilasvuonnaan Yhdysvalloissa, ja Suomen ensimmäinen donitseihin keskittynyt kahvilaketju Arnolds näki päivänvalon Turussa vuonna 1991.

Harvan yrityksen alkutaival kuulostaa yhtä herkulliselta: Laurila kierteli maailmalla maistelemassa donitseja kehittäessään omaa reseptiään. Nyt 27 vuotta myöhemmin Laurila johtaa Oulusta Helsinkiin ulottuvaa ketjua, joka perustuu itsenäisten franchising-yrittäjien pyörittämiin kahviloihin.

Myös REDI saa oman herkkupisteensä ensi syksynä.

Donitsit ovat saaneet rinnalleen suolaisia herkkuja

Kinuski Original on suomalaisten kestosuosikki. Perinteinen donitsi notkealla kinuskikuorrutteella, tummilla suklaaraidoilla ja nonparelleilla on Arnoldsin kautta aikojen suosituin herkku.

”Donitsi silloin tällöin ei ole synti”, uskoo Laurila, joka tietää ihmisten tulleen yhä tietoisemmaksi siitä mitä syövät.

Arnolds on vuosien mittaan laajentanut tuoterepertuaariaan bageleihin, salaatteihin, smoothieihin ja aamupuuroon, jota pilotoidaan osassa kahviloista. Puuro on tehty rehdisti punaiseen maitoon, sillä ketju ei Laurilan mukaan tingi mausta.

”Asiakaslupauksemme on tarjota herkullisia hetkiä arjen pyörityksessä. Meille tuotteiden laatu ja maku ovat kaikki kaikessa, olemme jopa vähän fanaattisia niiden suhteen”, hän myöntää.

Yksityiskohdat on hiottu äärimmilleen: Arnolds muun muassa valmistaa suklaadonitsin kuorrutteen korkealaatuisesta belgialaisesta suklaasta, kahvipapujen erikoispaahto on suunniteltu täydentämään makunautintoa ja tuoretuotteet valmistetaan vasta ostohetkellä. Donitsien kuorruttaminen ja koristelukin on tarkkaa käsityötä. Uusissa kahviloissa on kiinnitetty entistä enemmän huomioita viihtyvyyteen, ja ne kutsuvat hengähtämään ostosten lomassa.

Arnoldsin reseptejä kehittää fine dining -piireistä tuttu keittiömestari Petteri Luoto, joka on vaikuttanut muun muassa Savoyssa, Palace Gourmetissa ja Kämpissä. ”Luoto osaa yhdistää suolaista ja makeaa, pehmeää ja rouskuvaa, juuri oikeassa suhteessa”, Laurila kehuu.

Donitsinkulutuksen kärkimaa ei olekaan Yhdysvallat

Arnolds myy vuosittain Suomessa miljoonia donitseja. Etenkin perjantaisin ja lauantaisin kauppa käy kuumana, ja mukaan myytävät six- sekä twelve-packit päätyvät kotien kahvipöytien lisäksi juhlien vetonauloiksi.

Suomalaiset jäävät silti jälkeen maailman johtavasta donitsinsyöjämaasta, joka on väkilukuun suhteutettuna yllättäen Espanja. Churrojen eli uppopaistettujen leivonnaisten luvatussa maassa donitseilla ja muulla makealla herkutellaan jo aamupalalla.

Laurilan mukaan me suomalaiset olemme siitä poikkeuksellista kansaa, ettei meille maistu makea heti aamusta, eikä täysin vielä lounaallakaan.

”Aamupäivästä liikkuvat tuore ja suolainen, kuten toastit, croissantit ja puuro. Lounasaikaan parhaiten myyvät  tilauksesta paahdetut ja täytetyt ruokaisat bagelit.”

Myös japanilaiset ovat osoittautuneet kovaksi donitsikansaksi. Arnolds avasi ensimmäisen leipomokahvilan Tokioon vuonna 2013, suomalaisuuden nosteessa ja paikallisen julkimon pyörittämänä se on saavuttanut suuren suosion. Seuraavaksi Laurilalla on tähtäimessään Ruotsi.

Maailmanvalloitukseen on suomalaisen donitsikulttuurin rakentajalla yksinkertainen resepti: ”Tuotteemme ovat laadukkaampia kuin kilpailijoiden.”

Miksi REDI?

”En tunne montaakaan kauppaa joka REDIin ei haluaisi. Kyseessä on poikkeuksellinen kauppakeskushanke huippupaikalla.” – Jussi Laurila

Kuva: Arnolds

Donitsien historia: The Origin of Doughnut, Wikipedia