Näin syntyy torniasumisen menestyskonsepti

Arto Huuskosella on näppinsä pelissä siinä, millaiseksi REDIn tulevan 2000 asukkaan arki muotoutuu. SRV:n digitalisaatiosta ja palveluista vastaavan johtajan vastuulla on kehittää palveluita, jotka tuottavat ylivoimaisen asumiskokemuksen Suomen ensimmäisissä tornitaloissa.

REDIssä asumisen palvelut ovat olennainen osa uudenlaista elämistyyliä. Huuskosen mukaan elämiseen ja asumiseen liittyviä piileviä tarpeita on tunnistettu pureutumalla syvälle ihmisten arkeen.

”Olemme suunnittelutyön eri vaiheissa osallistaneet ihmisiä mukaan monin tavoin. Esimerkiksi torniasumisesta kiinnostuneille järjestetyistä keskusteluilloista, kyselyistä, haastatteluista ja työpajoista olemme keränneet arvokasta tietoa”, Huuskonen kuvailee.

Aktiivinen rooli suunnittelussa on myös ensimmäisenä valmistuvan Majakka-tornin tulevilla asukkailla, joilla on kirjaimellisesti korkeat odotukset tulevalta kodiltaan ja sen palveluilta. Asukasilloissa on Huuskosen mukaan korostunut ihmisten halu hakea helpotusta arjen kiireeseen pienellä luksuksella höystettynä.

”Toivelistan kärjessä ovat sujuva liikkuminen rakennuksessa, kotitaloustöistä aikaa säästävät ratkaisut ja arjen erikoistilanteita ratkaisevat on-demand -tyyppiset palvelut. Suunnittelun ohjenuorana toimii siten turhien, aikaa vievien asioiden poistaminen arjesta ja wow-elämyksien mahdollistaminen.”

Strategisten verkostojen johtamisesta tohtoriksi väitellyt Huuskonen korostaa yhteistyön merkitystä. Sen sijaan, että SRV:ssä työskentelisi Huuskosen apuna sisäinen tiimi pyörittelemässä ideoita, kehitystyöhön on määrätietoisesti haettu näkemystä palvelumuotoilijoilta, asiantuntijatyöryhmiltä, neurotutkimuksesta sekä LivingLabin malliasuntojen tila-, sisustus- ja älyratkaisuista kerätystä palautteesta.

REDI Living Lab on huomisen asumisen laboratorio. Virtuaalilaseilla voi tutustua tornitaloasumiseen.

Kaikki ideat peliin: Hackathon, Hong Kong, Manhattan…

Sujuvan asumisen ytimessä on Huuskosen mukaan toisaalta henkilökohtainen palvelu, toisaalta erilaiset digitaaliset ratkaisut. Näistä jälkimmäisiä ideoitiin start up-yritysten ennakkoluulottomuudella viime syksynä #REDIHACK-tapahtumassa.

”Etsimme uusia, radikaaleja digitaalisia ratkaisuja ja palveluja sekä REDIn asukkaiden että kauppakeskuksen kävijöiden arjen sujuvoittamiseksi. Ehdotuksia yhdisti halu ymmärtää palveluiden käyttäjää entistä paremmin ja kehittää joustavia, kaupunkilaiseen elämäntapaan sopivia ratkaisuja.”

Maailmalla torniasuminen on jo Suomea huomattavasti pidemmällä. SRVläiset ovat hakeneet inspiraatiota taivasta raapivista rakennuksistaan tunnetuista suurkaupungeista: New York, Hong Kong, Vancouver. Lisäksi tornitaloissa ulkomailla asuvilta suomalaisilta on kysytty arjen sujuvuuteen liittyvistä tekijöistä.

”Keräämme REDIin benchmark-kohteiden parhaat palat. Uskomme, että lopputulos on parempi kuin missään tähän asti maailmalla nähdyssä kohteessa.”

REDIn asukkaat tulevat olemaan todellisia torniasumisen edelläkävijöitä Suomessa. Huuskosen mukaan Kalasatama on kuitenkin vasta alku: SRV:n tavoitteena on REDIstä saatujen kokemusten perusteella skaalata asumisen arvolupaustaan ja sen lunastavia palveluita ja digitaalisia ratkaisuja muihinkin kohteisiin.

Miten Huuskonen pitää päänsä kylmänä hankkeessa, johon liittyy niin ihmisten unelmia urbaanista asumisesta, ennennäkemättömiä digitaalisia ratkaisuja kuin tuhansien liikkuvien palojen yhteensovittamista?

”Jokaisena työpäivänä tulee naurettua useamman kerran asiasta tai sen vierestä – ihmisten innostus ja hyvä fiilis on ylivoimainen voimavara toteuttaa villejäkin visioita.”

Teksti on osa juttusarjaa, jossa esitellään REDIn palveluiden kehittämistä konseptisuunnittelusta asumista helpottaviin IoT-ratkaisuihin.